Valkuil 1: Contact vermijden omdat het niet klikt

Niet alle ouder-leerkrachtrelaties lopen op wieltjes. Je voelt helemaal geen klik met de ouder of er zijn zelfs al conflicten geweest. Door de confrontatie met deze ouders te vermijden, gaat belangrijke informatie over de studiekeuze verloren, en daar is het kind de dupe van.

HOE VERMIJD JE HET?
Ga het gesprek zeker niet uit de weg of stel het niet langer uit dan nodig is. Luister naar de vragen en bezorgdheden die de ouders hebben, en probeer hen zo goed mogelijk te helpen. Je geeft de ouders een gevoel van waardering door te focussen op hun verantwoordelijkheid in het studiekeuzeproces.

Valkuil 2: Slechte timing

Geef niet te voorbarig een specifiek advies, maar wacht er ook niet te lang mee. Enerzijds appreciëren ouders het niet dat je een advies geeft zonder met hen in gesprek te gaan en hun vragen te beantwoorden. Anderzijds is de studiekeuze voor sommige ouders al gemaakt en komt je advies te laat.

HOE VERMIJD JE HET?
Geef bij het begin van het studiekeuzeproces een duidelijke tijdlijn mee, zodat ouders weten wanneer ze een advies kunnen verwachten en ze de finale keuze kunnen maken.

Valkuil 3: Het advies beantwoordt niet aan de noden van de ouders

Ouders verwachten van leerkrachten een doordacht, gegrond en duidelijk geformuleerd advies. Een advies als ‘Hij kan alles aan’ is gemakkelijk gegeven, maar het helpt ouders nauwelijks vooruit bij de keuze voor een school en studierichting voor hun kind.

HOE VERMIJD JE HET?
Kijk verder dan alleen de punten. Een leerling die gegarandeerd aso aan kan, zit daar niet per se op zijn of haar plaats. Ga met de leerling in gesprek over wat hij of zij echt graag doet. Hoe je dat doet, vertelt talentencoach Luk Dewulf je op in dit artikel.

Valkuil 4: Eenheidsworst voor alle ouders

Een aanpak die bij alle ouders werkt, heeft nog niemand ontdekt. En dat zal ook niet gebeuren. Met een standaardaanpak zal je sommigen bereiken, maar anderen zullen al snel afhaken.

HOE VERMIJD JE HET?
Ga tijdens individuele gesprekken op zoek naar gemeenschappelijke grond. Door hun specifieke situatie met hen te bespreken, geef je hen het gevoel dat je een oplossing wil zoeken op maat van de noden van hun kind, en dat je niet gewoon bij een algemeen advies blijft hangen.

Valkuil 5: Negatieve keuzes vallen niet in goede aarde

Bij het advies dat een kind niet geschikt is voor bepaalde studierichtingen, ervaren het kind en de ouders dat als een negatieve studiekeuze. Ze hebben maar te kiezen uit de richtingen die het kind wel aan kan.

HOE VERMIJD JE HET?
Focussen op de talenten en taken waarin het kind wél uitblinkt en samen een studierichting zoeken die daarbij past, kan toch voor een positieve studiekeuze zorgen. Het kind en de ouders krijgen dan minder het gevoel dat ze beperkt zijn in hun keuzemogelijkheden.