In het tweede jaar van de B-stroom bijvoorbeeld leren kinderen met een kolomboormachine werken. Je kan daar een PowerPoint-presentatie over geven, maar ze hebben een hekel aan theorie. Ik leer het hen liever in de praktijk zodat ze de theorie onbewust oppikken. Bij de leerlingen van deA-stroom doe ik dat wel, daar is de verhouding tussen theorie en praktijk 50/50.”

“Mijn doel is om mijn leerlingen voor te bereiden op het echte leven en hen probleemoplossend te leren nadenken. De liefde die ik voor techniek heb, wil ik met hen delen. Dat kan je als leerkracht door dichtbij hun leefwereld te blijven. Zo zijn er heel wat leerlingen op school met een Tech Deck miniskateboard. Je zou ze dat bijvoorbeeld kunnen leren maken. Later dit jaar maken ze een kleine stoel waarin ze hun smartphone kunnen vastklikken om een filmpje te bekijken.Deze generatie is vergroeid met de smartphone. Als leerkracht kan je daarop inspelen om dingen te maken die hen prikkelen en hun enthousiasme opwekken. Via een game op een tablet bijvoorbeeld leren ze constructies bouwen en intussen leren ze nadenken over hoe ze een brug stevig kunnen maken. Nadien laat ik ze er een technische tekening van maken en uitvoeren met ijsstokjes. Op die manier combineren ze beide facetten van de job: ‘bedenker’ en ‘uitvoerder’ en leren ze met digitale mediawerken.”

Ook ruimte voor twijfel

“Het voordeel van het vernieuwde studieaanbod is dat leerlingen van het eerste middelbaar de tijd krijgen om echt hun eigen kunnen te verkennen en zo een beter beeld krijgen van wat ze willen. In principe kunnen ze na zes maanden overschakelen op STEM-wetenschappen of zelfs Moderne Talen. Voor de twijfelaars is dat ideaal. Mocht ik die keuze op jonge leeftijd hebben gehad, had ik er zeker voor gekozen.”

“Het beeld dat wie kiest voor een technische richting automatisch bouwvakker wordt en waardoor veel ouders hun kinderen ervan weerhouden, klopt al lang niet meer. Tegenwoordig worden zowel de doener als de denker op hun wenken bediend. Technisch tekenaar, burgerlijk of industrieel ingenieur, eigenaar van een bouwmaterialenzaak, er is een waaier aan mogelijkheden voor wie uit een technische richting komt. Ik ben ervan overtuigd dat bepaalde leerlingen die ik nu heb over 10 à 15 jaar mooie dingen gaan realiseren.”