"Een studiekeuze maken gebeurt niet van de ene dag op de andere. Daarom laten we het onderwerp al een eerste keer vallen in oktober, wanneer de keuze nog ver weg lijkt. Vanaf november starten we met de boekjes ‘Op stap naar het secundair onderwijs’ van het CLB. In de loop van het schooljaar bezoeken we ook enkele scholen. Omdat onze secundaire campusschool voornamelijk aso aanbiedt, brengen we met technisch aangelegde leerlingen ook een bezoek aan een grote STEM-school in de buurt. Rond maart vragen we om een voorlopige studiekeuze door te geven. Door de mening van ouders te vragen, begint het onderwerp te leven aan de keukentafel. Zo zorgen we ervoor dat zowel leerlingen als ouders stilaan naar de studiekeuze toegroeien

Het is belangrijk om de verantwoordelijkheid van leerlingen in de studiekeuze te benadrukken. De keuze mag niet boven hun hoofd gemaakt worden.

Leen Stockmans

Het aanbod aan studiekeuzehulp is groot, maar zeker voor technisch onderwijs kan het nog beter. De kennis van leerlingen over beroepen en studierichtingen is beperkt, dus is het belangrijk dat wij hen daar in de klas een ruime blik op geven. Dat doen we door het Beroepenhuis te bezoeken, doe-beurzen van VDAB bij te wonen en ouders uit te nodigen om over hun beroep te komen vertellen. De studierichtingen die ze voor dat beroep kunnen volgen, komen ook aan bod. Zo tonen we de leerlingen welke weg ze af te leggen hebben.

In de volksmond heeft het technisch onderwijs nog niet de plaats gekregen die het verdient. Ouders denken nog vaak “Mijn kind moet 'hoog' starten, en kan later nog zakken als het daar niet mee kan”. Dat watervalprincipe, wij zijn er niet voor, maar we horen het nog heel vaak. Ook denken ouders nog vaak in beroepen. Wanneer ze zien water allemaal aan bod komt in een technische studierichting, realiseren ze zich dat ze de beroepsmogelijkheden van hun kind niet beperken door te kiezen voor technisch onderwijs

Ouders realiseren zich dat ze de beroepsmogelijkheden van hun kind niet beperken door te kiezen voor technisch onderwijs.

Leen Stockmans

Door het nieuwe inschrijvingssysteem in secundaire scholen moeten leerlingen zich al vroeg aanmelden. Vaak kiezen ze voor dezelfde school als een oudere broer of zus omdat ze dan voorrang krijgen. Ze spelen op safe, maar komen daardoor misschien niet terecht op de plek waar ze het beste passen. Daar zullen secundaire scholen nog iets op moeten vinden.