Vanaf het derde en vierde jaar kunnen jongeren een specifiekere studierichting in de richting elektrotechniek kiezen
Vanaf het 3e en 4e jaar wordt een onderscheid gemaakt tussen de dubbele finaliteit (vroeger tso) en de arbeidsmarktfinaliteit (vroeger bso).
Doorstroomgerichte finaliteit
Dubbele (doorstroom- & arbeidsmarktgerichte) finaliteit
Arbeidsmarktgerichte finaliteit
Vanaf de tweede graad kiezen leerlingen voor een studierichting binnen een studiedomein en een finaliteit. Voor wie zot is van techniek, is het studiedomein STEM op het lijf geschreven.
Daarnaast zijn er ook nog de finaliteiten. Studierichtingen uit aso en enkele uit tso behoren tot de doorstroomfinaliteit, waarbij het de bedoeling is om na het secundair onderwijs nog verder te studeren. Elektriciteitsrichtingen in tso behoren tot de dubbele finaliteit, waarna leerlingen later kunnen kiezen om verder te studeren of te gaan werken. De studierichtingen uit het bso behoren tot de arbeidsmarktfinaliteit, waarbij leerlingen meteen na het secundair onderwijs aan de slag kunnen in een leuke job of kunnen verder studeren na een 7e specialisatiejaar.
Leg dat maar eens simpel uit! Gelukkig bestaat deze video voor jou en je leerlingen.