Waarom denk je dat je de titel van meest verdienstelijke leerling hebt verdiend?

“Ik heb altijd hard gewerkt om te bereiken wat ik wilde. Ik heb mijn best gedaan om te slagen in mijn studies, en mijn leerkrachten hebben dat opgemerkt.”

Waarom heb je voor deze richting gekozen?

“Na te hebben begrepen dat het algemeen onderwijs niet voor mij was, wilde ik iets met mijn handen doen. Mijn vader is elektrotechnicus en monteur. Ik zag hem werken, en dat interesseer- de me enorm. Ik ben elektromechanica gaan studeren en voelde me meteen op mijn plaats.”

"Caroline is echt gepassioneerd door wat ze doet!"

Een gedreven leerling

“Toen Volta ons vroeg om de meest verdienstelijke leerling te kiezen, kwam Caroline’s naam vanzelf naar voren. Naast een goed rapport zijn motivatie en betrokkenheid bij dit vakgebied essentieel. Caroline heeft écht gekozen voor elektromechanica. Ze heeft zich ingezet om haar plaats te vinden in een afdeling waar zij het enige meisje was. Ze heeft een passie en is gefascineerd door de mogelijkheden die elektromechanica biedt en zeer gelukkig in haar studierichting. Als je je roeping hebt gevonden, maakt het niet uit of je een meisje of een jongen bent om te slagen!"

Cédric Libouton -Technisch adviseur aan het Technisch College Sint-Jan in Waver

Het schooltraject van technisch talent Caroline

Was het moeilijk om je plaats te vinden in deze, nog steeds zeer mannelijke, sector?

“In het begin wel, vooral omdat ik het enige meisje was. Maar ik raakte snel gewend aan de flauwe grappen van de andere leerlingen. Hun grappen stopten toen ze begrepen dat ik mijn plek had verdiend.”

Waarom zou je andere jongeren aanraden om een elektrotechnische richting te volgen?

“Omdat het volkomen normaal is. Het algemeen onderwijs is niet voor iedereen, en het is belangrijk om interesse te hebben in de studies die je doet. Het is niet gemakkelijker om met je handen te werken, maar wanneer je ervan houdt, lijkt alles veel eenvoudiger.”

Herken jij jouw leerling(en) in Caroline?

Als leerkracht weet je als geen ander hoe belangrijk het is om jonge mensen te begeleiden naar hun passie. Misschien zie jij in jouw klas wel een leerling die, net als Caroline, een verborgen talent voor elektrotechniek heeft. Of misschien heeft die leerling net die extra motivatie nodig om zijn of haar dromen na te jagen.