Op bezoek in het derde jaar elektrotechnieken bij leerkracht Rebecca.
Ik wil een brede kennismaking met techniek aanreiken
Toen Rebecca zelf nog op de schoolbanken zat, gaf niet iedereen haar het gevoel dat zij als meisje op haar plaats zat in een technische richting. Om te voorkomen dat de geschiedenis zich zou herhalen, was ze vastberaden om zelf leerkracht elektriciteit-mechanica te worden en élke leerling in haar klas voor de volle 100% te steunen. Dat doet zij vandaag in PTS Boom.
“Elektrotechnieken is een opleiding in de dubbele finaliteit. Dat betekent dat leerlingen erna kunnen gaan werken als bijvoorbeeld elektrotechnisch installateur, reparateur, technisch tekenaar of industrieel elektrotechnieker. Maar ook verder studeren behoort tot de mogelijkheden, want er gaat ook aandacht naar leren studeren. Door de brede algemene vorming die leerlingen krijgen zouden ze zelfs kunnen kiezen voor een hogere studie die helemaal niets meer met techniek te maken heeft. Al zou dat natuurlijk jammer zijn, want technische mensen zijn broodnodig op onze arbeidsmarkt.
De meeste leerlingen kiezen de richting bewust omwille van de combinatie werken met de handen én kennis opdoen. Maar er zijn er altijd ook enkele die nog twijfelen welke richting ze uit willen. Daarom probeer ik om iedereen op een leuke manier van techniek te laten proeven, in al haar aspecten. Daarom voorzie ik naast de vaste leerstof elk jaar een aantal nevenprojectjes. Om de elektrische panelen van de leerlingen te personaliseren, hebben we onlangs naamkaartjes gemaakt in hout. Binnenkort gaan we een gesoldeerde kerstbal maken.
Zo ontdekken ze toffe technische toepassingen en oefenen ze tegelijkertijd nuttige vaardigheden. Verder wordt in de praktijklessen de nodige aandacht besteed aan skills als netjes werken, veiligheid en tijdmanagement. Die zijn erg belangrijk, voor elke professional.”
Quinten (15 jaar): “Later wil ik zelfstandig elektricien worden. Deze opleiding is de ideale voorbereiding, want je leert projecten van a tot z tot een goed einde te brengen. Je moet zelf schema’s lezen en tekenen, je materialen kiezen, alles aansluiten en controleren. Allemaal binnen de opgegeven tijd, anders krijg je minder punten. Dat we oefenen om bij te houden hoe lang we werken is bovendien handig voor als je later facturen moet opmaken.”
Ruben (14 jaar): “De interesse voor techniek heb ik van mijn papa. Hij is zelfstandig airco-installateur en ik ben aan het overwegen om later mee in de zaak te stappen. Nu al mag ik regelmatig mee om te helpen. Papa weet alles over koeling en leert mij daar veel over. Maar hij is geen expert in elektriciteit. Als ik dat wel word, vullen we elkaar perfect aan.”
Jasper (14 jaar): “Op de lagere school hebben we in de klas een elektrisch proefje gedaan. Dat vond ik zo leuk, dat ik besloot om in het middelbaar een technische richting te volgen. Nu we voor het eerst uitgebreide praktische oefeningen mogen doen, weet ik dat het de juiste keuze was. Door al die technische handelingen uit te voeren en logisch te redeneren, merk je meteen of je technisch aangelegd bent. En ja, het is écht mijn ding.”
Nathan (14 jaar): “Ik vind het boeiend om met mijn handen te werken en tegelijk dieper in te gaan op de theorie achter elektriciteit. Maar wat ik later precies wil doen, weet ik nog niet. Misschien maak ik op termijn de overstap naar warmte- en koeltechnieken, want veel mensen willen nu een airco of warmwaterpomp laten plaatsen. Ik zie nog wel wat mij het beste ligt.”
De combinatie van werken met de handen én kennis opdoen maakt de richting interessant.