Leerlingen die ambassadeurs worden, dat is uiteraard voor elke technische school een droom. Kris De Coene geeft les aan 5 en 6 EIT en 7 RT. Hij ziet vooral heil in het doorbreken van de schotten tussen ASO, TSO en BSO.

Bij ons zitten aso, tso en bso in de eerste graad bij elkaar voor algemene vakken. In een ideale wereld zijn er flexibele scholen die alle richtingen aanbieden waartussen je eenvoudig kan veranderen.

Kris De Coene

“Het grootste probleem waar wij al jaren mee kampen, is imago. Wij zijn geen tweederangsonderwijs, die drempel moet naar beneden. Op onze campus van de eerste graad zitten leerlingen aso, tso en bso voor algemene vakken gewoon bij elkaar. Dat is een stap in de goede richting. In een ideale wereld krijgen we dus flexibele scholen die alle richtingen aanbieden en waartussen je eenvoudig kan veranderen. Van Latijn naar elektriciteit. Waarom niet?”

"Ik hoop dat steeds meer kinderen bewust kiezen voor een technische richting

Liefst in samenspraak met de ouders en het CLB. Een belangrijke troef voorleerlingen in een technische richting is dat ze na afloop van het 6de middelbaar al een diploma in handen hebben. En vaak krijgen ze daarvoor al – vaak op hun stageplaats – een job aangeboden. Wie toch verder wil studeren, kan dit zowel in een Se-N-se specialisatiejaar als in een professionele bachelor. De vraag is altijd wat de leerling zelf wil na het 6de jaar: is hij/zij tevreden met wat op het diploma staat? Elk jaar zien we hetzelfde fenomeen op onze jobbeurs. Grote bedrijven die daar staan, stellen maar één vraag: hoeveel leerlingen zijn er. Die mogen allemaal starten.”