Cultuurshift

“Het technisch onderwijs is niet meer dat van 40 jaar geleden. Zowel voor leerlingen als leerkrachten is er een duidelijke cultuurshift die ons onderwijs naar een hoger niveau tilt. We werken nog bijna uitsluitend met projecten. Leerlingen bedenken oplossingen voor probleemstellingen uit de echte wereld, bijvoorbeeld van onze partnerbedrijven. Leerlingen denken na over het probleem, bouwen een ontwerpen testen het uit. Dat mag mislukken, want zo komen ze weer tot nieuwe inzichten. We zetten ook in op peer teaching. Vroeger moest iedere leerling zich apart bewijzen. Nu gaan ze in groep aan de slag en presenteren ze hun project aan hun klasgenoten, die suggesties en feedback geven.

Muren tussen theorie en praktijk afbreken

“De E van engineering is de saus over de drie andere componenten van STEM. Alles wat onze leerlingen leren bij wiskunde, wetenschappen en techniek, brengen ze samen in ingenieuze projecten. Die maken ze waar in het “Tinkerlab”. De muren tussen het praktijk- en theorielokaal en het labo zijn hier letterlijk afgebroken. Je vindt er computers om te programmeren of dingen op te zoeken, lasercutters, 3D-printers, ... Kortom, alles wat nodig is om zelfstandig aan de slag te gaan.

Tinkerlab VTi Roeselare

De evolutie in de hoogtechnologische sectoren gaat zo snel, dat leerkrachten niet meer alles weten. Ze staan ervoor open om samen met leerlingen nieuwe technieken te ontdekken. 

Gino Gruyaert

Leerkrachten weten niet meer alles

“Leerkrachten zijn coaches geworden. Ze helpen waar nodigen kunnen meer aandacht beste-den aan zwakkere leerlingen.De evolutie in de hoogtechnologische sectoren gaat zo snel, dat leerkrachten niet meer alles weten. Ze staan ervoor open om samen met leerlingen nieuwe technieken te ontdekken. Door de razendsnelle technologische evolutie zijn er nu tools, zoals microcontrollers, die programmeren heel laagdrempelig en boeiend maken. Opdrachten die vroeger in het vijfde jaar aan bod kwamen worden nu al in het eerste jaar aangepakt. Om leerlingen te blijven uitdagen, moeten leerkrachten over alle studiejaren heen op elkaar afgestemd zijn en zichzelf steeds heruitvinden. Als je niet mee evolueert, heb je een probleem.”