Leerkracht Gregory ziet al snel welke leerlingen gemaakt zijn voor techniek. Hij coacht hen bij hun studiekeuze, en stelt daarbij het welbevinden van de leerling centraal.
Ook voor studiekeuzebegeleiding zijn wij coaches. Al na enkele weken hebben we een goed beeld van de technische vaardigheden van een leerling.
“Leerkrachten techniek geven al lang niet meer frontaal les. We doen aan co-teaching: twee leerkrachten begeleiden twee klassen die zelfstandig aan hun projecten werken. We zijn coaches geworden. Dat geldt ook voor de studiekeuzebegeleiding. Al na enkele weken hebben we een goed beeld van de technische vaardigheden van een leerling. Daarbij willen we vooruitgang zien. Als die er niet is, trekken we aan de alarmbel. Dan komt ons zorgteam in actie en volgt er een oriënteringsgesprek met de ouders. Na het eerste jaar is er nog genoeg tijd om te heroriënteren. Een leerling die handig is, is handig in elke richting. Bij hen gaat het dan vooral over wat ze graag doen. Als leerkracht is het onze taak om daar met hen over te praten. Het welbevinden van de leerling staat altijd centraal."
Onze keuze-uren techniek zijn een goede voorbereiding voor de STEM-richtingen in de tweede graad, maar ze zijn geen vereiste. Starten met STEM in het derde jaar is ook een optie. Leerlingen zonder vooropleiding in STEM kunnen perfect mee, alleen gaat het wat vlotter als je al voorkennis opdeed in de eerste graad. We helpen ook ouders bij de studiekeuze. De digitalisering heeft de kloof tussen de leerkracht en ouders gedicht. Vroeger was het not done om te communiceren met een leerkracht na de werkuren. Nu sturen ouders mij berichtjes of mails met hun vragen over alle keuzemogelijkheden.
Ons Techniek Basis Onderwijsproject is bedoeld om jongere kinderen te laten proeven van STEM. We nodigen basisscholen uit de buurt uit en bereiden de leerkrachten voor via een infoavond. Ze krijgen een techniekkoffer waarmee ze zelf van start kunnen gaan. Daarna komen ze een halve dag langs op het VTI om het project af te werken en de school te bezoeken. Kinderen die de smaak echt te pakken hebben, kunnen op woensdagnamiddag of zaterdag verder experimenteren.