Waar komen die creatieve ideeën vandaan?

  1. We dagen elkaar uit

“Als co-teachers zijn we elkaars grootste inspiratiebron. Wanneer één van ons met een idee komt, ziet de andere meteen extra mogelijkheden. We vullen elkaar aan en dagen elkaar uit om nieuwe dingen te proberen. We denken verder dan het ‘standaard’ project en proberen ons te onderscheiden. Het mag wel eens een blikvanger zijn! Zo bereiken we dezelfde doelstellingen, maar op een creatieve manier.”

  1. We kijken naar de wereld rondom ons 

 “We spelen ook in op de tijd van het jaar en de actualiteit. Toen het WK Darts veel in de media kwam, creëerden we een virtueel dartsspel. En toen de Tour de France eraan kwam, mocht iedere leerling in SolidWorks een eigen wielrenner ontwerpen in de stijl van de Vive Le Vélo-mannetjes. We maakten stickers voor de wielertruitjes en sloten het hele peloton aan op motoren en zonnepanelen. Uiteindelijk trokken we naar Parijs om de mannetjes af te geven aan de wielrenners zelf, en dit onder het goedkeurend oog van Karl Vannieuwkerke die ze meenam naar de Tour.”

  1. We vragen steun aan de school

“In de loop der jaren hebben we onszelf bewezen bij de directie waardoor we nu carte blanche krijgen van hen. Ze zijn blij dat we blikvangers maken voor de school en dat we daarmee meer nieuwe leerlingen proberen aan te trekken.”

Hoe geef je je lessen vorm rond de projecten?

“De focus ligt op experimenteren in de praktijk. De theorie geven we kort aan het begin van de les, maar alleen wat voor die les relevant is in het project en al zeker geen uur aan één stuk. Als er cruciale informatie ontbreekt, leggen we die tijdens het praktijkwerk uit. We hebben ook een eigen website en op ons classroom platform werken we met video’s, instructies en tips. Zo leren onze leerlingen zelfstandig naar informatie zoeken en kunnen ze verder werken als wij eventueel afwezig zijn.”

“Zo’n grote projecten kan je niet met één klas maken. Elke studierichting draagt zijn eigen kennis en expertise bij. Door klassen te laten samenwerken, trainen we hun communicatieve vaardigheden. Dat komt later van pas in het bedrijfsleven. En er is ook kruisbestuiving tussen de richtingen: een leerling uit Mechanische Vormgevingstechnieken vraagt aan iemand van Technologische Wetenschappen om de programmatie uit te leggen. Ze wekken interesse voor nieuwe technieken bij elkaar op.”

“De projecten delen op een Instagrampagina blijkt heel voordelig voor onszelf en de leerlingen."

Bart & Bert

Wat kan Instagram bijdragen aan je lessen?

  • Onze leerlingen beheren deels de pagina zelf, dus krijgen ze meteen belangrijk IT-vaardigheden mee.
  • Je kan de evolutie van een project volgen. Dankzij de video’s kan je het hele creatieproces achteraf herbekijken.
  • Het is handig om leerlingen te motiveren. Vroeger konden ze hun werk pas aan hun ouders tonen op een opendeurdag. Nu wordt hun bericht tot in Brazilië gedeeld of krijgen ze een reactie van bekende mensen zoals Henk Rijckaert van de Maker Faire Gent. Dan zijn ze heel trots. We gaan gewoon mee met onze tijd.”