... en hoe je collega's het aanpakken!
Boeiende lessen geven, eindtermen halen, studiekeuzebegeleiding,... Als leerkracht in de derde graad basisonderwijs sta je voor een pak uitdagingen. Parallelleerkrachten Emmy & Nahomi kennen ze als geen ander. Dit is hoe zij het aanpakken!
DE AANPAK: "Alles rond wetenschap en techniek verpakken we in werkstukken, projecten en onderzoekjes.
DE AANPAK: "Twee keer per schooljaar hebben we met elk kind een individueel gesprek waar we dieper ingaan op de vragen “Wat doe je graag?”,“Welke vakken vind je het leukst?”, “Waar voel je een bepaalde weerstand?”, “Waar heb je moeilijkheden mee?”,enzovoort. Uit die gesprekken halen wij bakken informatie die je mist bij observaties in de les."
"De focus ligt niet enkel op taal of wiskunde, maar ook op MuVo of techniek. We organiseren ateliers waarbij alle soorten vaardigheden aanbod komen, zoals een fiets herstellen of koken. Kinderen kiezen zelf welk atelier ze willen volgen. En dat gebeurt allemaal graadoverschrijdend: iedereen van de derde kleuterklas tot het zesde leerjaar doet mee."
DE AANPAK: "Bij leerlingen en hun ouders zit vaak een schrik voor technische studierichtingen ingebakken. Die doorbreken we...
DE AANPAK: "Sommige talenten zijn al zichtbaar vanaf de kleuterklas. Daarvoor hebben we een loopbaanboekje, waar de leerkracht op het einde van elke graad een tekstje in schrijft. Het is frappant om te zien hoe we sommige talenten en eigenschappen in het zesde leerjaar nog steeds herkennen bij onze leerlingen.”
DE AANPAK: "Omdat de eerste graad nu zo breed is, moeten kinderen nog niet per se kiezen. Voor leerlingen die overal goed in zijn of nog niet weten wat ze willen doen, is dat ideaal. Het is wel aan ons om ervoor te zorgen dat leerlingen toch al nadenken over welke school gepast is voor hen, zodat ze bij hun keuze voor de tweede graad niet meer hoeven te veranderen van school."
DE AANPAK: "Sommige talenten zijn al zichtbaar vanaf de kleuterklas. Daarvoor hebben we een loopbaanboekje, waar de leerkracht op het einde van elke graad een tekstje in schrijft. Het is frappant om te zien hoe we sommige talenten en eigenschappen in het zesde leerjaar nog steeds herkennen bij onze leerlingen.”
DE AANPAK: "We maken de drempel om naar ons te komen zo laag mogelijk. Ouders zijn welkom in de klas. Een kwartier voor de les begint, mogen ze vragen komen stellen. Samen met de regelmatige oudermomenten maakt dat ons heel toegankelijk. Zo leren ze ons zien als een vertrouwenspersoon voor het studiekeuzeadvies."