Duik in de leefwereld van je leerlingen

Kies een onderwerp dat dicht bij hen ligt. Je weet ongetwijfeld wat je leerlingen bezighoudt. Gebruik het! De wereldberoemde bureaulamp van Pixar of een mini-versie van Wall-E nabouwen, bijvoorbeeld.

Geef er een creatieve draai aan

Spreek niet over een saaie bureaulamp, maar noem het een lampenmannetje. Dat klinkt toch veel toffer? Jouw creativiteit kan je leerlingen prikkelen om ook creatief na te denken over alledaagse objecten.

Beantwoord de 'waarom'-vraag

Maken om te maken is leuk, maar het helpt je leerlingen het nut van hun technische vaardigheden niet in te zien. Neem de tijd om uit te leggen waarvoor het project dient of waarvoor hun creaties nuttig zijn.

Koppel moeten aan mogen

De leerstof die ze zeker onder de knie moeten krijgen, mogen ze zelf inkleden. Een voorbeeldje: je leert hen een stroomkring maken, maar laat hen vrij om er een laser, kerstversiering of iets anders mee te maken.

Vink je eindtermen af over al je projecten heen

Elk project focust op een aantal leerdoelstellingen. In één project ontwerpen je leerlingen alles, in een ander project draait het vooral om de uitwerking. Die afwisseling zorgt ervoor dat je alle eindtermen uiteindelijk kan afvinken zonder dat je projecten eentonig worden.

Evalueer in de taal van je leerlingen

Vraag je leerlingen aan het eind van het project om zichzelf te evalueren, en geef volgens dezelfde criteria jouw score. Daarvoor vertaal je de eindtermen best naar een taal die je leerlingen begrijpen.

Hou je oren open

Als een project te ingewikkeld of net te makkelijk is, zal je dat snel merken aan je leerlingen. Zitten ze met heel veel vragen, vlot het maar niet of zijn ze zich al snel aan het vervelen? Dan is het tijd om het project opnieuw vast te pakken en aan te passen aan hun feedback.

Laat het project groeien

Een project is iets dat leeft, het duurt enkele jaren voor het op punt staat. En zelfs dan kan je blijven schrappen, bijsturen of actualiteit toevoegen waar nodig.

Heb jij goede tips of ervaringen om technische projecten op te bouwen? Stuur ze naar Elektroclub voor leerkrachten, en wij helpen ze te delen bij je collega's!