Soms vertrekken we vanuit een creatief idee en koppelen we daar doelstellingen aan, maar het gebeurt even vaak andersom. Wat onze projecten zo speciaal maakt, is dat we alle aspecten van STEM er proberen in te betrekken en ze organisch doen groeien. 

De groei van de Koiboys

  • We startten met één STEM-doelstelling: de PH-waarde van water meten. 
  • We zetten een aquarium in ons lokaal en meten de pH-waarde met een druppeltest. Later kwam er een elektronische tester bij en vergeleken we de meetwaarden.

  • We staken vissen in het aquarium en bekeken welke invloed dat na verloop van tijd had op de pH-waarde. 

  • Een leerling stelde voor om een temperatuursensor toe te voegen en de temperatuur te monitoren.

  • We bouwden een aquaponics systeem boven het aquarium om met afvalstoffen van de vissen planten te bemesten.

  • Elke leerling kreeg een stekje van een siernetel om te verzorgen en te laten groeien boven het aquarium.

  • We maakten duikbootjes (ROV = remotely operated vehicle) die tussen de vissen konden zwemmen. Daarbij bestuderen we begrippen zoals zinken, drijven, motorzin omdraaien, DPDT schakelaars, …
  • Elke leerling is verantwoordelijk voor het opmeten van een visje. Elke week zetten ze hun meting in een grafiek. Zo bekomen we een groeicurve.

  • Er komen steeds meer zaken bij: ontwerpen van een automatisch voedersysteem, belichten van de planten met speciaal licht, experimenteren op fotosynthese, … Volgend jaar bouwen we een tunnel zodat de vissen van de ene bak naar de andere kunnen zwemmen.