Leerkracht techniek Joachim moedigt zijn leerlingen aan om na te denken voor ze iets doen. Zijn formule? Realistische probleemsituaties!
Een goede analyse zorgt voor een stevige basis!
"Het doel van techniek is om de creativiteit en het denkvermogen van leerlingen te stimuleren door hen realistische probleemsituaties voor te leggen. Door eerst een theoretische analyse te maken en vervolgens een praktische aanpak te bedenken, komen ze tot een (of meerdere) mogelijke oplossing(en) van het probleem."
"Ik begin altijd met een eerste activiteit die me in staat stelt de persoonlijkheid, verlangens en interesses van mijn leerlingen te identificeren. Vervolgens leren zij de plattegrond van een huis te lezen, een activiteit die reflectie vereist. Het grote project van dit jaar is de bouw van een brug, waarbij ze rekening moeten houden met enkele voorwaarden: breedte van de brug, lengte van het te overbruggen ravijn, het te dragen gewicht, een beperkt aantal beschikbare middelen, ... Voor deze activiteit was er een theorieles, een individuele reflectie met bestudering van het dossier en het maken van schetsen, daarna de bouw van de brug in groepjes van 4.”
Denken en doen zijn in techniek even belangrijk. Of het nu gaat om het eerste of vijfde middelbaar, in hout of elektriciteit, het is altijd nodig om het probleem te isoleren. Hoewel leerlingen vaak de voorkeur geven aan de praktische kant, is eerst nadenken essentieel om een kwaliteitsvol eindresultaat te bereiken.
“Ik geef de leerlingen een volledig dossier waarin de kern van het probleem staat, met documenten, video’s, enzovoort. Dat is nodig omdat ze zich zo in de schoenen van een professional kunnen plaatsen. Pas nadat ze het dossier goed bestudeerd hebben, ondernemen ze actie."
“Voor denken en doen heb je verschillend materiaal nodig. Voor het theoretische gedeelte van mijn lessen vertrouw ik op internetplatforms, cursussen en magazines over techniek. Voor het praktische gedeelte voorzie ik al het materiaal dat nodig is om het project uit te voeren. Maar ook als ze om ander materiaal vragen, geef ik dat. De enige grens is hun verbeelding."
“Ik geef de voorkeur aan groepswerk. Door vaardigheden te bundelen, bereik je het beste resultaat. De leerlingen bundelen hun ideeën en werken samen om het beste idee te kiezen of een nieuw idee te ontwikkelen uit verschillende elementen.Vervolgens gaan zij over tot de eigenlijke bouw. Ze testen hun constructie tot ze voor alle obstakels een oplossing gevonden hebben. We organiseren zelfs een wedstrijdje tussen de groepen: het team dat de brug bouwt die het meeste gewicht kan dragen, wint!”